Mest om håndarbeide, men også andre ting jeg liker å gjøre.

mandag 14. mai 2012

Ei bunadshistorie



Den altoppslukende syaktivitet de siste uker har vært bunadsvest.....
en helt ny til meg selv, og omgjøring av en på oppdrag.
Prosjektet ble gjennomført som "bunadskurs" rundt kjøkkenbordet hos Mamma.
Det var hun som i sin tid (1974) sydde min gml. vest - men akk så grådig hun var på stoffet.
Min nye vest ble tatt i bruk lørdag i et trivelig konfirmasjonsselsap, der konfirmanten har på seg en bunad av "edel årgang".

I have made my selv a new vest for my Bunad - made together with my mother.


Hulda Garborg bunad , brodert av min Mormor ca 1925.
 HISTORIEN OM HULDA GARBORG BUNADEN.

Min Mormor broderte denne bunaden ca 1925 - uheldigvis døde hun allerede i 1942, men Mamma visste om den og fant fram broderiene ca 1970. Da ble bunaden i sin nåværende form skapt og jeg brukte den med stor glede - spesielt med kvite "Krøsj-lakk"støvletter - ekte med snøring:-)

Så hang den i et skap til min datter brukte den som 12-13 åring - og så inn i skapet igjen - trodde jeg - helt til sist sommer.

Da ble den etterspurt - og gjett hvor jeg fant den - godt rullet sammen i ei eske med fravokste klær på kvisten.....

Skikkelig artig og trivelig er det at Hanna ville bruke den - ei kjempefin jente i en verdifull ullstakk som IKKE skal opp på kvisten igjen.
Nå skal den få ei oppbevaring som er en 90-åring verdig.



Her er jeg sammen med konfirmanten 12.5.2012.
Min nye vest er faktisk litt for stor......... men med noen flere hekter og litt håndsøm..........går den nok bra....
og så vokser jeg vel i den ...........................................................om veeeelidig lenge:-)
Det var faktisk ganske godt å for første gang på lenge kunne både sitte,puste og spise samtidig:-)

Ønsker alle dere som tålmodig titter innom en FIN 17MAI!!!!

6 kommentarer:

  1. Heldige Hanna som fikk låne bunadsskatten din :))

    SvarSlett
  2. Så spennende å lese historien her,Flott med bunader og fantastiske broderier på de fleste. Flott bilde av deg og Hanna.
    Ha en fin sy tid fremover,Liv Åshild:-)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg søkte nettopp på Hulda Garborg bunad og fant da frem til bildet ditt her :-) Jeg har en gammel bunad etter min bestemor, som er uten skjorte, lurte på om det var original skjorte du hadde til din? Og om du tilfeldigvis har mønster til den???
    Mvh Sølvi solvid@c2i.net

    SvarSlett
  4. Ett år etter du postet dette så må jeg likevel si tusen takk. Jeg har lett og lett etter gode bilder av Hulda Garborg bunaden, og dette hjalp meg masse. Den er aldeles nydelig, og det du skriver kjennes i hjerterota :) Takk skal du ha.

    SvarSlett
  5. So lovely!
    Greetings from Finland!
    Hugs, Ulla

    SvarSlett

Read more: http://www.mylivesignature.com/mls_wizard2_1.php?sid=54488-131-0C40EDE92F6C49DCA9B5C2D0F1622563##ixzz0kVxkSwr5